Uwarunkowania lojalności klientów biur podróży

Izabela Michalska-Dudek

Abstract

The article presents the results of the author’s research identifying the key determinants of loyalty among travel agency clients. It also develops a profile of a loyal customer of travel agency services. The analysis covers real historical data, taken from the accounting and booking system of one nationwide franchise of networks in Poland consolidating 60 agency offices and referring to 15,248 reservations made in the years 2013–2017 by clients who purchased tourist services. A non-parametric method of artificial neural networks was applied, while the most important determinants of behavioural loyalty were the following variables: the duration of the tour, the number of children under the age of 14 included in the booking, the price and the destination of the tourist event.
Author Izabela Michalska-Dudek (EMaT / DMaTM)
Izabela Michalska-Dudek,,
- Department of Marketing and Tourism Management
Journal seriesZeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, ISSN 1898-6447, (B 11 pkt)
Issue year2018
No4
Pages73-83
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polish lojalność behawioralna, biuro podróży, nieparametryczne metody analizy danych, metoda sztucznych sieci neuronowych
Keywords in Englishbehavioural loyalty, travel agency, non-parametric methods of data analysis, MLP multilayer neural network
Abstract in PolishW artykule przedstawiono wyniki badań własnych, które pozwoliły na zidentyfikowanie kluczowych czynników warunkujących wystąpienie lojalności behawioralnej klientów biur podróży oraz opracowanie profilu lojalnego nabywcy usług biur podróży. Analizie poddano rzeczywiste dane historyczne, pochodzące z systemu księgowo-rezerwacyjnego jednej z ogólnopolskich sieci franczyzowych konsolidującej 60 biur agencyjnych, dotyczące 15 248 rezerwacji dokonanych w latach 2013–2017 przez nabywców imprez turystycznych. W badaniu zależności zastosowano nieparametryczną metodę sztucznych sieci neuronowych, a najważniejszymi determinantami lojalności behawioralnej okazały się zmienne: czas trwania imprezy turystycznej, liczba dzieci poniżej 14. roku życia ujętych w rezerwacji oraz cena i miejsce docelowe imprezy turystycznej.
DOIDOI:10.15678/ZNUEK.2018.0976.0405
URL https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/view/1634/1171
Languagepl polski
File
Michalska-Dudek_Uwarunkowania_lojalnosci_klientow_biur_podrozy.pdf 389,95 KB
Score (nominal)11
Score sourcejournalList
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back