Podatkowe aspekty rozliczeń tzw. crowdfundingu w Polsce

Krzysztof Biernacki , Damian Staszak

Abstract

The article raises the problem of tax settlement of financial means gathered within crowdfunding. Deliberations in this article are a complex analysis of crowdfunding from the point of view of tax obligations incumbent on parties of a transaction. The issue of the problem at hand is complex because of the lack of detailed regulations, both on the ground of civil law in the broad sense, and tax law. The authors described premises of three basic models of crowdfunding, i.e. classic crowdfunding, mixed and shared. For each of those models they presented tax repercussions which will arise on the side of entities participating in the transaction (sponsor-agent-beneficiary). The tax analysis provides for consequences on the grounds of income tax, goods and services tax and inheritance and gift tax. Special attention was devoted to tax settlements of the beneficiary of financial means, who may receive a one-off substantial amount of money within crowdfunding campaign. The crucial element of the article is also the characteristics of way of documenting the transaction.
Author Krzysztof Biernacki (ES / DF)
Krzysztof Biernacki,,
- Department of Finance
, Damian Staszak
Damian Staszak,,
-
Other language title versionsTax aspects of settling account for the so-called crowdfunding in Poland
Journal seriesMonitor Podatkowy, ISSN 1231-1855, e-ISSN 1689-3867, (5 pkt)
Issue year2018
No4
Pages24-30
Publication size in sheets0.5
Keywords in Englishincome taxes, crowdfunding, VAT
Abstract in PolishArtykuł porusza problem rozliczenia podatkowego środków pieniężnych zgromadzonych w ramach crowdfundingu. Rozważania zawarte w artykule stanowią kompleksową analizę crowdfundingu z punktu widzenia obowiązków podatkowych ciążących na stronach transakcji. Problematyka analizowanego zagadnienia jest złożona z uwagi na brak szczególnych przepisów, zarówno w płaszczyźnie szeroko rozumianego prawa cywilnego, jak i podatkowego. Autorzy opisali założenia trzech podstawowych modeli crowdfundingu, tj. crowdfundingu klasycznego, mieszanego i udziałowego. Odrębnie dla każdego z modeli przedstawiono skutki podatkowe, jakie powstaną po stronie każdego z podmiotów uczestniczących w transakcji (finansujący-pośrednik-beneficjent).
Languagepl polski
Score (nominal)5
ScoreMinisterial score = 5.0, 28-09-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back