Etnocentryzm konsumencki a produkty regionalne

Monika Kucharczyk , Małgorzata Krzywonos , Marta Wilk , Przemysław Seruga , Daniel Borowiak

Abstract

The main objective of the article is to show the influence of consumer ethnocentrism on the regional products on the market. Consumers give more attention today to look not only on the ingredients, they watch carefully in which country products are made. In the article it has been shown why some of the customers would like to buy only products, which have been made in their own country and which factors are responsible for great demand. It is explained the influence of globalism on the ethnocentrism, what kind of impact it is connected with the global culture for the regional products and how it changed in Poland through the years. It has been shown, which factors are responsible for the level of the ethnocentrism and which kind of advantages and disadvantages has ethnocentric behavior on the regional and national market and economy.
Author Monika Kucharczyk
Monika Kucharczyk,,
-
, Małgorzata Krzywonos (EaE / IChaFT / DBE)
Małgorzata Krzywonos,,
- Department of Bioprocessing Engineering
, Marta Wilk (EaE / IChaFT / DBE)
Marta Wilk,,
- Department of Bioprocessing Engineering
, Przemysław Seruga (EaE / IChaFT / DBE)
Przemysław Seruga,,
- Department of Bioprocessing Engineering
, Daniel Borowiak (EaE / IChaFT / DBE)
Daniel Borowiak,,
- Department of Bioprocessing Engineering
Journal seriesPrace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, ISSN 1899-3192, e-ISSN 2392-0041, (B 10 pkt)
Issue year2015
No411
Pages87-96
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishetnocentryzm konsumencki, patriotyzm konsumencki, patriotyzm ekonomiczny, kraj pochodzenia, produkt regionalny
Keywords in Englishconsumer ethnocentrism, consumer patriotism, economic patriotism, country-of- -origin, regional produc
Abstract in PolishEtnocentryzm konsumencki jest coraz częściej badanym zagadnieniem w perspektywie preferencji konsumentów. Badacze zjawiska zaczynają dostrzegać, iż nabywcy kojarzą kupno zagranicznych produktów z pogorszeniem stanu gospodarki krajowej czy regionalnej oraz ze wzrostem poziomu bezrobocia. Niektórzy konsumenci uważają produkty krajowe za lepsze jakościowo, kierują się także często emocjami patriotycznymi. Wpływ na poziom etnocentryzmu czy kosmopolityzmu konsumenckiego ma wiele czynników, takich jak: wiek, płeć, wykształcenie, poziom zamożności, miejsce zamieszkania, status rodziny i wiele innych. Celem pracy było przeprowadzenie diagnozy postaw społecznych względem regionalnych produktów rynkowych. W pracy nacisk położono na etnocentryzm w wersji lokalnej, regionalnej; podjęcie takiego projektu badawczego jest uzasadnione, gdyż tendencje etnocentryczne mają wpływ na decyzje zakupowe konsumentów i utrudniają opracowanie skutecznych strategii marketingowych przedsiębiorstw na rynku.
DOIDOI:10.15611/pn.2015.411.07
Languagepl polski
File
Kucharczyk_Krzywonos_Etnocentryzm_konsumencki_a_produkty_regionalne.pdf 592,75 KB
Score (nominal)10
Citation count*1 (2019-12-07)
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back