Możliwości wdrożenia koncepcji zrównoważonego rozwoju w instytucjach szkolnictwa wyższego - wyniki badań uczelni ekonomicznych
Dorota Teneta-Skwiercz
Abstract
The research question, which was devoted to this study, was formulated as follows: How are universities responding to the challenges of disseminating the concept of sustainable development? The main objective of this paper is to evaluate the possibilities of implementing the concept of sustainable development in higher education. Indirect aims for achieving the main goal are: highlighting the new challenges/expectations facing higher education institutions, identifying the role of the public administration in stimulating corporate social responsibility, and demonstrating areas and examples of initiatives to achieve the university’s sustainability concept. The research methods used in the article are literature analysis, web page analysis of five leading economic universities in Poland and informal discussions with members of university social responsibility committees. The research conducted by the author shows that the level of implementation of the concept seems unsatisfactory. Research has shown that Polish universities do not fully employ their potential in terms of pro-environmental activities and building relationships with the local community. It is also characterized by a low level of institutionalization and a short planning horizon of activities undertaken in pursuit of the idea of sustainable development.Author | |
Other language title versions | Possibilities of implementing the concept of sustainable development in institutions of higher education - research results of economic universities |
Journal series | Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, ISSN 1899-3192, e-ISSN 2392-0041, (B 10 pkt) |
Issue year | 2017 |
No | 499 |
Pages | 312-320 |
Publication size in sheets | 0.5 |
Keywords in Polish | zrównoważony rozwój, społeczna odpowiedzialność uczelni, szkoła wyższa |
Keywords in English | sustainable development, social responsibility of universities, higher education |
Abstract in Polish | Problem badawczy, któremu poświęcono niniejsze opracowanie, sformułowano w formie następującego pytania: w jaki sposób szkoły wyższe reagują na wyzwania wynikające z upowszechniania koncepcji zrównoważonego rozwoju? Głównym celem artykułu jest ocena możliwości wdrożenia koncepcji zrównoważonego rozwoju w szkole wyższej. Cele pośrednie to: naświetlenie nowych wyzwań/oczekiwań stojących przed instytucjami szkolnictwa wyższego, identyfikacja roli administracji państwowej w zakresie stymulowania społecznej odpowiedzialności uczelni oraz ukazanie obszarów i przykładowych inicjatyw służących realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju uczelni. Metody badawcze zastosowane w artykule to analiza piśmiennictwa, analiza stron internetowych oraz rozmowy nieformalne. Z przeprowadzonych badań wynika, że poziom wdrożenia przedmiotowej koncepcji w badanych szkołach wyższych jest niezadowalający. |
DOI | DOI:10.15611/pn.2017.499.29 |
Language | pl polski |
License | Journal (articles only); author's original; ; after publication |
File | |
Score (nominal) | 10 |
Citation count* |
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back