Asymetria informacji na rynku suplementów diety w Polsce

Aleksandra Gabryelczyk

Abstract

In the article, we will find a description of the phenomenon of asymmetry of information on the dietary supplements market in Poland. Its aim is to present how pharmaceutical companies use consumer misinformation in distributing their products and commit unfair practices at the expense of recipients. In this imprint, we will also find information about the self-regulation of the industry in the form of the Code of Good Advertising Practices of Diet Supplements − it was supposed to solve the problem of unethical producers’ and supplements producers’ behavior. By means of a case study, the consequences of unlawful activities committed by corporations were presented on various examples. The article shows that the supplement market, as one of the fastest growing in the pharmaceutical industry, is constantly observed and how its activities are thoroughly analyzed, inter alia, by the Office of Competition and Consumer Protection.
Author Aleksandra Gabryelczyk (WUE)
Aleksandra Gabryelczyk,,
- Wrocław University of Economics
Other language title versionsAsymmetry of information on the dietary supplements market in Poland
Pages56-66
Publication size in sheets0.5
Book Borkowska Bożena (eds.): Ekonomia, Debiuty Studenckie - Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2018, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, ISBN 9788376957302, 117 p.
Borkowska_Ekonomia.pdf / No licence information (file archived - login or check accessibility on faculty)
Keywords in Polishasymetria informacji, zawodności rynku, oportunizm, rynek suplementów diety, kodeks dobrych praktyk reklamy suplementów diety, samoregulacja branży, negatywna selekcja, pokusa nadużycia
Keywords in Englishasymmetry of information, market failure, opportunism, diet supplements market, code of good advertising practices of dietary supplements, self-regulation of the industry, adverse selection, moral hazard
Abstract in PolishCelem artykułu jest zaprezentowanie, jak koncerny farmaceutyczne oferujące w Polsce suplementy diety wykorzystują niedoinformowanie konsumentów przy dystrybucji swoich produktów i dopuszczają się nieuczciwych praktyk względem odbiorców. W pracy omówiono również zagadnienie samoregulacji branży w postaci Kodeksu dobrych praktyk reklamy suplementów diety – miała ona rozwiązać problem nieetycznych zachowań producentów, a zarazem dystrybutorów suplementów diety. Za pomocą studium przypadków na różnych przykładach zostały zaprezentowane konsekwencje działań niezgodnych z prawem, których dopuściły się koncerny. Praca ma pokazać, iż rynek suplementów diety, jako jeden z prężniej rozwijających się rynków w branży farmaceutycznej, jest stale monitorowany i jak jego poczynania są wnikliwie analizowane między innymi przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Languagepl polski
File
Gabryelczyk_Asymetria_informacji_na_rynku_suplementow.pdf 766,8 KB
Score (nominal)20
ScoreMinisterial score = 20.0, 28-10-2019, MonographChapterAuthor
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back