Ekonomia doświadczeń w kształtowaniu konkurencyjności regionów turystycznych

Piotr Gryszel

Abstract

Contemporary tourist attractions that McDonaldsize and Disneyize the product they offer tourists are very well-received and are often the main reason tourist trips are taken. Thus, they significantly boost the competitiveness of their regions’ tourism. Based on an examination of the subject literature and surveys of tourists visiting the Sudety Mountain as a tourist region, the article assesses the impact of contemporary tourist attractions, creating the experience of tourists, on the competitiveness of the tourist region. The analysis included entries, evaluations and statements expressed in TripAdvisor’s app, and referring to tourist attractions located in the tourist region studied. The contemporary approach associated with the experience economy is one of the most effective tools for creating the competitive position of the Sudety tourist market.
Author Piotr Gryszel (EMaT / DMaTM)
Piotr Gryszel,,
- Department of Marketing and Tourism Management
Journal seriesZeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, ISSN 1898-6447, (B 11 pkt)
Issue year2018
No4
Pages23-38
Publication size in sheets0.75
Keywords in Polish konkurencyjność, region turystyczny, ekonomia doświadczeń, atrakcja turystyczna
Keywords in English competitiveness, tourist region, experience economy, tourist attraction
Abstract in PolishWspółczesne atrakcje działające na zasadzie mcdonaldyzacji i mcdisneyizacji oferty turystycznej są pozytywnie oceniane przez turystów i często stanowią główny powód podjęcia podróży, przyczyniając się do znacznego podniesienia konkurencyjności turystycznej obszaru. Celem artykułu jest ocena wpływu współczesnych atrakcji turystycznych kreujących doświadczenia turystów na konkurencyjność regionu turystycznego. W artykule wykorzystano studia literaturowe oraz badania opinii turystów odwiedzających Sudety jako region turystyczny. Analizie poddano oceny, wpisy i opinie wyrażane w aplikacji TripAdvisor, odnoszące się do atrakcji turystycznych zlokalizowanych w badanym regionie turystycznym. Należy podkreślić, że współczesne podejście związane z gospodarką doświadczeń jest jednym z najbardziej skutecznych narzędzi kreujących pozycję konkurencyjną regionu na rynku turystycznym.
DOIDOI:10.15678/ZNUEK.2018.0976.0402
URL https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/view/1651/1168
Languagepl polski
File
Gryszel_Ekonomia_doswiadczen_w_ksztaltowaniu_regionow.pdf 292,62 KB
Score (nominal)11
ScoreMinisterial score = 11.0, 03-11-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back