Internet rzeczy a wzrost potencjału narzędzi marketingowych

Leszek Marek

Abstract

The development of the Internet of Things is recognized in the world’s scientific and business literature as one of the crucial technological trends in the modern world. Among its numerous possible applications, its use in marketing is emphasized. Many well-known companies and brands, such as: Amazon, Nike, Sephora or Caterpillar have already recognized the significance of the IoT. The main goal of the article is to formulate a research problem regarding whether and how the Internet of Things enriches the potential of marketing instruments. The article is based on a review of the world literature. It presents the definitions of basic concepts related to the Internet of Things, determines the anticipated directions of the development of this concept, as well as indicates the current and potential marketing implications, illustrated by selected empirical examples.
Author Leszek Marek (ES / IM / DMM)
Leszek Marek,,
- Department of Marketing Management
Other language title versionsInternet of Things and its impact on marketing tools
Journal seriesMarketing i Rynek, ISSN 1231-7853, (B 9 pkt)
Issue year2018
No8 [CD]
Pages54-66
Publication size in sheets0.6
Keywords in Polishmarketing, instrumenty marketingowe, marketing zbliżeniowy, Internet rzeczy, IoT, inteligentne obiekty
Keywords in Englishmarketing, marketing instruments, proximity marketing, Internet of Things, IoT, smart objects
Abstract in PolishW światowej literaturze naukowej i biznesowej uznaje się rozwój Internetu rzeczy (ang. Internet of Things – IoT) za jeden z najważniejszych trendów technologicznych współczesnego świata. Wśród wielu możliwych zastosowań podkreśla się jego wykorzystanie w marketingu, czego dowodem są już doświadczenia wielu znanych firm i marek, takich jak m.in. Amazon, Nike, Sephora czy Caterpillar. Zasadniczym celem artykułu jest sformułowanie problemu badawczego, czy i w jaki sposób Internet rzeczy wzbogaca potencjał instrumentów marketingowych. Artykuł został oparty na literaturze światowej – przedstawiono m.in. definicje podstawowych pojęć związanych z Internetem rzeczy, określono przewidywane kierunki rozwoju tej koncepcji oraz wskazano jej obecne i potencjalne implikacje marketingowe, które zilustrowano wybranymi przykładami empirycznymi.
URL https://www.pwe.com.pl/czasopisma/marketing-i-rynek/archiwum-numerow/marketing-i-rynek-nr-082018,p507282202
Languagepl polski
File
Marek_Internet_rzeczy_a_wzrost_potencjalu.pdf 415,68 KB
Score (nominal)9
ScoreMinisterial score = 9.0, 12-03-2019, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 9.0, 12-03-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back